0031 (0) 6 12 4000 40 | Videoproductie Nijmegen en fotografie | info@hamavid.nl

2. Persoonlijk

We maken tegenwoordig reclame voor een product, dat wij “foto en clip” noemen. Het gaat om een sessie met een opdrachtgever, waarbij we een mooie profielfoto maken en een clip opnemen waarin hij of zij aan het woord is. Het is de bedoeling, dat de persoon vertelt over zijn bedrijf of over de zaken waar hij of zij verantwoordelijk voor is. Dat is natuurlijk ook op de website te lezen, maar wat wij aan die boodschap veranderen is, dat we hem persoonlijk maken. Een bedrijf krijgt het gezicht van mevrouw of meneer X, de eigenaar van het bedrijf. In de praktijk werkt het eenvoudig. Op de website staat een karakteristieke foto van de persoon. Als je die aanklikt, start er een video, waarin die persoon in 50 seconden maximaal vertelt wat hem of haar beweegt om met dit product op de markt te zijn. Voor al het overige geldt: zie de website, of neem contact met ons op.

We hebben inmiddels ervaring met een aantal opdrachtgevers. Het is interessant om over één van de  eerste sessies te vertellen, want zowel de klant, als de mensen van Hamavid hadden nog weinig ervaring met  dit product. Bij ons meldde zich een bedrijf aan, dat in autobanden handelde. Ik kwam met Harrie Gerrits (niet zijn echte naam) in contact op een netwerkbijeenkomst van MKB collectieven. Hij was enthousiast over wat ik vertelde over onze visie op zakendoen en vooral op die van de presentatie. Zijn website zag er gelikt uit, daar had hij een goed bedrijf voor ingehuurd. Hij vond echter, dat er iets aan ontbrak en hij meende dat gevonden te hebben, nadat hij mijn verhaal had aangehoord.

Op een mooie najaar dag meldde hij zich bij onze studio. Hij had een tekst meegenomen, die hij ging uitspreken voor de camera. Wij hadden hem al gewezen op de lengte van de tekst en dat bleek een terechte angst. Bij onze oefensessies was hij soms 20 minuten aan het woord, waarbij hij in herhalingen viel, zaken verkeerd uitlegde, kortom hij maakte: antireclame voor zijn bedrijf en voor zijn persoon.

We hebben een half uurtje gewerkt aan het inkorten van de tekst. Het gaat erom de essentie te pakken. Wat doet je bedrijf, waarom moeten klanten bij jou zijn en waarom vind je het leuk om je met deze zaken bezig te houden? Dit kregen we goed op papier. Om het videogedeelte even lucht te geven zijn we op dat moment aan de fotosessie begonnen. Onze fotograaf was bij de besprekingen van de tekst aanwezig, en daarmee kon hij zich een beeld vormen over de uitstraling, die de foto moest hebben. Wij werken in de studio maar hebben een voorkeur voor foto’s in daglicht. Dit geeft een natuurlijker beeld en daar gaat het om. Na een half uur was onze fotograaf tevreden en wat we aan beelden voorbij zagen komen maakte ons enthousiast. De opdrachtgever nog het meest.

In deze sfeer startten we de video-opnamen. Het mooist is het als iemand de tekst helemaal uit het hoofd kent, want dan kun je je richten op uitstraling en intonatie. Als dat niet lukt – heel veel ondernemers hebben sinds hun opleiding niets meer uit het hoofd geleerd- dan kan het ook in gedeelten. In de montage maken wij wel een korte samenvatting van de gesproken zinnen.
Het eindresultaat: een website met foto van de eigenaar. Als men de foto aanklikt krijg je een enthousiast verhaal waaruit grote betrokkenheid van de eigenaar spreekt. Het zal niet direct meer klanten trekken, maar als bezoekers van de site het verhaal horen, weten ze wel met wie ze te maken hebben. En als dat positief en sympathiek is, lezen ze verder.

Hans van der Maarel.